Reims, splitsing van 2 wegen

23 mei 2014 - Reims, Frankrijk

Reims, een Arnhem-grote stad lijkt mij, maar dan Frans met een draaimolen, een circus met scharrige kamelen, de Zara en H&M, maar ook chique klerenwinkels, en een heuse kathedraal. Morgen zal ik nog iets verder kijken. Aanlopend van buiten de stad naar het centrum worden de stenen steeds ouder, tot je uitkomt bij het kloppende hart van Reims, dat spreekt ons Rotterdammers aan; wel klopt het hier wat zachter dan in rdam, geen heimachines of drilboren. Meer het cultureel kloppende hart.

de weg hierheen de afgelopen week was afnemend heuvelachtig, vandaag geen meter omhoog of omlaag meer. De Ardennen (mooi, bossen, bloemenveldjes en grillige weilanden met koeien) ingewisseld voor het vaag glooiende Champagnegebied, met eindeloze vergezichten en enorme akkers met rogge, tarwe, Franse klaver. Vandaag alleen een kei-rechte weg van Bazancourt naar Reims. Zou een Romeinse heirbaan zijn, maar je maakt mij niet wijs dat alle Franse boeren de afgelopen 2000 jaar het zaaigoed zo goed binnen de lijntjes wisten te houden, zodat dit zandpad vrij bleef.

Af en toe komen er van die oude liedjes in mijn hoofd op: alleen de minstens even oude vrienden kennen nog: een karretje op de zandweg reed (alleen de laatste 2 regels weet ik niet meer), en iets van: en wie eens de vlag wil hijsen, op het werk van deze tijd, houde vol zijn keus, blijve trouw aan onze leus: wij zijn bereid! Tsja, padvinderij? Bereid tot wat?? En de weg gaat sneller met: un kilometre à pied, ca use ca use, un kilometre a pied, ca use les souliers (weet niet waar al die accenten zitten). Soms zing ik even luid, om mijn stem te oefenen. Vinden de leeuweriken niet erg, hoop ik.

leuke ontmoeting: gisteren toen ik om een uur of 12 even een smoesje nodig had om mijn rugzak af te doen, wilde ik een kerkje in sneaken waar de deur open stond. De mevrouw van de bloemen wou hem net afsluiten, maar ik mocht er wel even in. Daarna nodigde ze me uit voor een lunch bij haar, reuze aardig. Goed voor mijn Frans, waar veel aan ontbreekt! Wie weet wat een koolmeesje is? Of een lijster?? Na de heerlijke lunch en een rondleiding door haar prachtige tuin incl potager heeft ze me stipt bij de kerk afgezet, geen kilometertje cadeau...

pijntjes van het lopen verplaatsen van spieren in rug en schouders (wel aan het eind van de dag) naar knie rechts, wordt erger, en voor het eerst 2 blaren

overnachtingen deze week: leuk en bespottelijk goedkoop, in LaBesace in een cottageachtig huis een kamer met een heerlijk bed, rozenbehang en een bootachtige badkamer, inclusief een 4gangenmenu samen met de erg aardige eigenaars, en een compleet ontbijt voor 40 euro. Kon ik niet accepteren.en bij de schilderes in Rocroi ook 40 euro. een dames-hote had een grote tuin vol dieren van allerlei soorten te verzorgen. Hobby van haar man maar die was er niet op voedertijden. In Chateau Porcien gratis en voor niks met zijn 4en in een halletje, vrij treurig maar veel plezier gehad met die 4 en de kroegbaas in de lokale bar.

straks deel 1 en morgen deel 2, komt de familie, minstens Folkerts verjaardag vieren, die van Eva is net na het weekend. We zullen er minstens 1 glaasje champagne op drinken! En daarna moet ik beslissen of ik doorloop naar Vezelay, wat op de Santiago route ligt, of van hier verder ga op de Via Francigena die echt bedoeld is voor Rome. Ik weet het nog niet!

Nog een kleine toevoeging: nu met geplande en ongeplande ommetjes 300+ km gelopen! en niet die hemelsbrede 200 van de kaart

1. Hilde:
    24 mei 2014
    Hey. Klinkt echt goed!! Dagje rust voor je knie? Veel plezier vandaag met je geliefden en hun verjaardagen. Ik puf uit van de voorbereidingen voor morgen.
    Liefs. Hilde
  2. Eiske:
    29 mei 2014
    Ha lieverd. Alles goed. Volgens mij ben je nu aan je langste stuk alleen begonnen. Ben benieuwd. Niet teveel veranderen hoor, ik vind je leuk zoals je bent. Hier alles goed. De mannen zijn top! Guus zijn feestje gevierd in de stromende regen. Wk hockey bijna begonnen. Biente nieuwe kamer. Kortom: lekker bezig! Hug, eiske