Langres

4 juni 2014 - Langres, Frankrijk

Dagje vrij in Langres, heerlijk 1 nacht in de Cheval Blanc. Zit nu huiselijk in een oranje geverfd café met formica tafeltjes en allerlei inmiddels lunchende Fransen, en gezellige bediening. Heb voor mijn tafeltje met vrij WiFi na 2 grand café-au-laits maar een glaasje rosé genomen (smerig!).

intensieve dagen gehad: bij 2 soorten nonnen geweest. De eerste 3, in Clairvaux, ontvingen in hun grote huis bij de gigantische abdij die inmiddels gevangenis was geworden, familie van gedetineerden (en pelerins). Ze hadden zo'n warme aandacht, bijzondere uitstraling, zo'n vanzelfsprekende drive voor het goede werk, en waren gewoon lief en niet ingewikkeld, ik vond het heel bijzonder. De tweede groep, aangevoerd door sister Justine, was benedictijns, en sprak in principe niet. Ze deden geen speciaal werk, maar hadden gebedsdiensten 7 keer per dag. Twee heb ik ervan meegemaakt, en bij 1, waar de hoge stemmen in de mooi akoestische kerk, samen met het luiden van de klokken me een mindful gevoel gaven waar Isabel trots op zou zijn... Deze sister Justine,jong, vrolijk, intelligent, warm, ( erge associaties sound of music, ik gunde haar van harte een Von Trapp family), wilde graag op de tractor rijden (maar dat kon toch niet van moeder overste), kwam uit Australië/ Nw Zeeland en had een Nederlandse moeder, en daar kwamen wij aanlopen, Brian afkomstig uit NwZeeland/Canada en ik. Met ons praatte ze in elk geval wel! Ik geloof dat ik haar een traantje zag wegpinken in de eerste dienst.

Deze Brian was ik tegengekomen in het maison de la presse in Bar-sur-Aube, beiden met hetzelfde boekje in de hand op zoek naar dezelfde kaart. 'S avonds allebei bij de eerste soeurs. Maar liefst 3 dagen mee opgelopen. Hij is van veel tekst, waar ik in het begin nogal moeite mee had, maar geleidelijk werd het meer een gesprek, en soms kon hij ook stil zijn. Hij is een blij en sociaal mens, kan prachtig verhalen vertellen, en weet ongelooflijk veel (oa over dialysemachines!), heeft enorm veel mensen ontmoet, aan wie deed hij me denken? Hij maakt prachtige foto's - hij is dan ook fotograaf van oorsprong. Is een doorgewinterde pelerin, heeft santiago al 'gedaan', en een bijzondere pelerinage inNoorwegen, van Oslo naar Trondheim. Heeft erg veel nagedacht en gesproken over de doelen van pelerinage. Gisteren etentje ter afscheid in de Cheval Blanc. Hij is nu verder, ik blijf even hier.

Het lopen gaat wisselend, niet erg verklaarbaar: de ene dag heavy, pijntjes overal, niet vooruit te branden, gezeur in mijn hoofd, de andere dag flitsend, nergens last van, blij met alles. Heeft bijv te maken met over de weg lopen met nijdig voortrazende auto's in plaats van op een gravelpad door het bos, en misschien ook met te weinig drinken. Maar gek dat die pijntjes niet gewoon overgaan. De knie trouwens wel, gelukkig. Gisteren was een superdag. Ben over de helft in afstand, 534 km gelopen, nog 375 te gaan tot de pas Vd Grand St Bernard, misschien iets meer klimmetjes...

Dieren gezien: een ree dat speciaal voor mij prachtige sprongen over een grasveldje maakte ipv direct het bos in te gaan, een mooie oranje vos en iets als een wezel. En roofvogels, vraag me niet welke...

Tot zover vandaag, en voor jullie zoals ze hier zeggen: bon courage!

1. Caro:
    7 juni 2014
    Hee Karlien, wat ga je goed!
    Het Googlemaps ballonnetje staat idd op de helft nu:)
    Heerlijke verhalen en foto's en je ziet er super ontspannen uit, maar dat zal niet de hele tijd zo zijn. Bijtertje hoor.
    Zet 'm op voor de tweede helft en ze mogen je niet houden in die kloosters hoor!
  2. Monique:
    8 juni 2014
    Ha Karlien, op deze eerste Pinksterochtend lees ik met bewondering je reisverhalen nog een keer! Hoe zo, doorzetter? En steeds weer zulke schitterende foto's. Ik hoop dat de Heilige Geest jou veel kracht en goede moed geeft en dat je vooral niet vergeet om heel erg te genieten van deze mooie reis en van jezelf, omdat je dit toch maar "gewoon" doet. Liefs, Monique.
  3. Petrien:
    8 juni 2014
    We waren helemaal het bestaan van deze blogger vergeten.. Heb ze nu allemaal doorgelezen en vooral de foto's bekeken. Goed dat je toch wat onsjes hebt ingeruimd voor je fototoestel!
    Wat geweldig dat je van deze reis zo'n groot succes maakt! Je klinkt als een echte Swiebertje! Je komt toch nog wel terug he?
    Veel liefs, petrien
  4. Jur T:
    8 juni 2014
    Via Petrien je blog opgespoord. Wat kan jij leuk schrijven, zeg ! Al eens aan een career change gedacht ?
    En na 534 km (huh ??) werd het wel tijd voor een grote beurt in de Cheval Blanc. Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt; goed van je. Op naar de Alpen en veel liefs vanuit Bosnië (hebben we het nog wel een keer over).